Cum au risipit instituțiile publice sute de milioane de lei pe ,,publicitate,, din bugetele publice. Primăriile Târgu Mureș, Constanța și Consiliile Județene Satu Mare și Dolj, în top.

Autor: Marius DAEA

În anul 2016, an electoral, edilii unor orașe din România au aruncat milioane de lei pentru a cumpăra publicitate de la trusturile de presă locale. În unele cazuri, bugetele alocate la acest capitol de cheltuieli au fost atât de mari încât orice companie privată s-ar uita cu invidie la sumele alocate.

Primăria Târgu Mureș se află pe locul 1 în topul cheltuielilor la capitolul reclamă și publicitate, cheltuind în anul 2016 nu mai puțin de 1.725.179,31 lei. Contactat, purtătorul de cuvânt al primăriei Târgu Mureș ne- a declarat că: ,, Trebuie plătită toată presa, în plus la Târgu Mureș există și presă în limba maghiară,, încercând să justifice suma exorbitantă.

La Târgu Mureș bugetul de publicitate al primăriei a fost gestionat de Media Marketing, o agenție de publicitate locală, care este acționar unic la STII TV , post local de televiziune. Contactat, unul dintre asociații agenției, Marius Cătană, ne-a declarat că:,, Dacă luăm în calcul specificul româno- maghiar al  zonei, numărul instituțiilor media de aproximativ 17, suma alocată nu este  mare. În Târgu Mureș toate instituțiile publice sunt dublate, cum ar fi teatru, filarmonică, radio și tv publice , atât în limba română cât și în limba maghiară, astfel  și în sectorul media atât în print, online, radio și tv, entitățile sunt dublate,,.

Imediat după Târgu Mureș, în top urmează Primăria Constanța care a cheltuit la același capitol reclamă și publicitate în anul 2016 suma de 1.033.443,31 lei. Ce au în comun cele două primării care au cheltuit cele mai mari sume de bani pe publicitate este faptul că la ambele instituții s-au încheiat contracte cadru cu agenții de publicitate locale care gestionează bugetele.

Primăriile Târgu Mureș și Constanța au depășit cu mult cheltuielile față de București, Cluj, Iași, Craiova și Timișoara, orașe cu un număr al populației mult mai mare.

Imaginea contează pentru Ion Preoteasa (PSD), de 13 ani președinte al Consiliului Județean Dolj .

De departe cea mai mare risipă a banului public cu publicitatea are loc la Consiliul Județean Dolj, unde președintele Ion Preoteasa alocă bugete generoase la acest capitol.

Consiliul Județean Dolj a cheltuit în anul 2016 suma de 469.858,87 lei, urcând în fruntea   topului, asta   după ce urmărim și instituțiile subordonate, conduse de președintele Ion Preoteasa, care aruncă cu banii pe publicitate practic din același buget. Dacă adăugăm instituțiile subordonate, Biblioteca Județeană Dolj, Alexandru și Aristia Aman ,care în 2016 a cheltuit la capitolul reclamă și publicitate suma de 104.560,00 lei, Muzeul Olteniei care s-a promovat de 153.218,97 lei și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Dolj, care bate recordul pe țară la acest capitol, promovându-se în anul 2016 de 81.760,94 lei, ajungem la suma de 808.388,78 lei bani publici cheltuiți pentru publicitate de instituțiile din subordinea președintelui CJ Dolj, Ion Preoteasa.

 Una plătește, alta primește.

 Atât Consiliul Județean Dolj cât și instituțiile subordonate au contracte de publicitate încheiate cu aceleași instituții media (presă scrisă, radio si tv), însă contractele prevăd un lucru, iar CJ Dolj primește altceva.

În încercarea de a evita publicitatea mascată, care este reglementată de lege conform art. 139 din Codul audiovizualului, publicitatea, pozitivă sau negativă, în legătură cu partide politice, oameni politici, mesaje politice este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală,, funcționarii CJ Dolj au contractat de la televiziunile locale servicii de producție tv,  conferințe de presă și difuzarea acestora în cadrul programelor informative fără a informa publicul că acele știri sunt plătite.  Mai mult, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Dolj, campioană pe țară la cheltuirea banilor la acest capitol cu 80.000 lei în anul 2016, a cheltuit banii mai mult pe abonamente, încadrând greșit cheltuielile respective. Pentru a evita un contract de publicitate, DGASPC Dolj s-a abonat direct la fiecare publicație locală, cumpărând câte 50 de abonamente lunar pentru fiecare publicație locală, plătind astfel o sumă de bani lunară. Și celelalte instituții publice din subordinea Consiliului Județean Dolj, cum ar fi Muzeul Olteniei Craiova și Biblioteca Județeană Alexandru și Aristia Aman au încheiat contracte de publicitate cu aceleași instituții media. În cazul Bibliotecii Județene, serviciile prestate stipulate în contractele de publicitate sunt neclare și greu de identificat.

Timișoara, Capitală Europeană a Culturii în 2021, cu bugete reduse- eficiență maximă.

Ținând cont că orașul Timișoara se află în plină campanie a desfășurării proiectului  „Capitală Europeană a Culturii 2021”,  iar  un buget mare alocat cheltuielilor cu reclama și publicitatea s-ar justifica, autoritățile locale, în speță primăria, a alocat și cheltuit în anul 2016 doar 9.779,5 lei. Discrepanța mare dintre sumele cheltuite de primăriile Târgu Mureș, Constanța  și primăriile Timișoara, Cluj, Iași și București ar trebui să tragă un semnal de alarmă în legătură cu modul de cheltuire al banilor publici.

Top 10 primării:

1 Tg. Mureș 1.725.179,31
2 Constanța 1.033.443,31
3 Deva 610.751,33
4 Suceava 504.959,19
5 Cluj Napoca    338.401,59
6 Vaslui 251.601,28
7 Piatra Neamț 222.829,11
8 Petroșani 202.341,00
9 Hunedoara 171.884,73
10 Caransebeș 170.772,47

Cele mai sărace regiuni  din țară cheltuiesc cei mai mulți bani publici pe reclamă și publicitate.

Consiliile Județene  Satu Mare și Dolj, în top.

În ceea ce privește Consiliile Județene, Satu Mare a cheltuit pe publicitate în anul 2016 suma de 660.799,09 lei, urmat de Consiliul Județean Dolj cu suma de 469.858,87, însă, topul își schimbă configurația după ce urmărim și instituțiile subordonate Consiliului Județean Dolj, condus de președintele Ion Preoteasa, care aruncă cu banii pe publicitate practic din același buget al Consiliului Județean Dolj. Dacă adăugăm instituțiile subordonate, Biblioteca Județeană Dolj Alexandru și Aristia Aman ,care în 2016 a cheltuit la capitolul reclamă și publicitate suma de 104.560,00 lei, Muzeul Olteniei care s-a promovat de 153. 218,97 lei și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Dolj, care bate recordul pe țară la acest capitol, promovându-se în anul 2016 de 81.760,94 lei ajungem la suma de 808.388,78 lei bani publici cheltuiți pentru publicitate de instituțiile din subordinea președintelui CJ Dolj, Ion Preoteasa. De remarcat este faptul că banii merg la aceleași entități media, indiferent de instituția publică.

Top 1o Consilii Județene:

1 Satu Mare 660.799,09
2 Dolj 469.858,87
3 Buzău 429.213,00
4 Gorj 281.294,95
5 Tulcea 273.398,78
6 Harghita 211.103,30
7 Hunedoara 159.542,02
8 Brașov 138.544,31
9 Bistrița Năsăud 102.801,20
10 Maramureș 102.444,48

 

De ce ar avea nevoie o instituție precum Protecția Copilului Dolj să arunce cu 81.760,94 lei pe publicitate?

Dintre Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului,  la nivel național doar 20%  au avut cheltuieli la capitolul reclamă și publicitate, restul instituțiilor nu au cheltuit niciun ban  la acest capitol.

Pe locul doi în top se află DGASPC Vaslui, dintr-o zonă săracă din țară, instituție care a cheltuit în anul 2016 suma de 24.4016 lei. De asemenea, DGASPC Sf. Gheorghe  a cheltuit 7.400 lei, DGASPC Tulcea -4.953,78 lei și DGASPC Târgu Jiu 4.466,00 lei.

Suma exorbitantă pentru o astfel de instituție nu se justifică la DGASPC Dolj, care a cheltuit 81.760,94 lei, în timp ce alte peste 30 de direcții din țară nu au avut nevoie la acest capitol nici măcar de un ban.

Ce-i drept, DGASPC Dolj a cumpărat în urma unor referate  abonamente la ziare tabloid cum ar fi Libertatea, motivându-se în referatul de oportunitate ,, pentru buna informare în domeniul social, cultural și economic  al salariaților din cadrul direcției.

Coincidență sau nu, în an electoral DGASPC Dolj tipărește 60.000 de flyere și multe alte materiale de promovare.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *